איך לחסוך כסף לדירה?

רכישת דירה היא משאת נפשם של רוב הזוגות, בעיקר זוגות צעירים לפני או אחרי חתונה, אך גם למשפחות עם ילדים, וזהו חלום המשותף גם לרוב היחידים (רווקים ורווקות) בישראל. יחד עם זאת, המציאות הפיננסית בישראל הפכה למאתגרת מאוד בשנים האחרונות, וכיום כדי לקבל משכנתא מהבנק עליכם לגייס לפחות 25% הון עצמי, לכן אתם חייבים להציב יעד לחיסכון על מנת להשיג אישור עקרוני להלוואת המשכנתא.

חשוב לזכור כי שוק הנדל"ן למגורים חווה לא מעט טלטלות בתקופה האחרונה, בין היתר כתוצאה מהשפעות מלחמת חרבות ברזל ובעקבות אי הוודאות הכללית במשק הישראלי, הריבית הגבוהה ויוקר המחיה. לכן, אם אתם זוג צעיר לפני חתונה, זוג צעירים נשוי, רווקים או רווקות, ואתם מתכננים לרכוש דירת מגורים ראשונה, כתבה זו נועדה בדיוק עבורכם.

רכישת דירה – החלום הישראלי

רכישת דירה נחשבת לחלום הישראלי המשותף לרוב הזוגות והיחידים, מאחר שרוב הישראלים מעוניינים בנכס המעניק להם שקט נפשי, תחושת ביטחון ויציבות בחיים. יחד עם זאת, זו החלטה פיננסית חשובה ובעלת השפעות רבות על חייכם, לכן אין להקל ראש בנושא זה. כדי לקנות את דירת החלומות שלכם כדאי גם לכם להתחיל לחסוך כסך לדירה מגיל צעיר ומומלץ לפנות ליועצים המומחים של פריים משכנתאות ופיננסים כדי לבחור בדרכים הנכונות לחיסכון. בעזרת ליווי וייעוץ פיננסי תוכלו גם אתם לחסוך כסף לדירה, בין אם אתם זוג צעיר ובין אם אתם משפחה עם ילדים, רווקים או מבוגרים.

במצב השוק של היום, כאשר על פי נתוני הלמ"ס לשנת 2023, כמחצית ממשקי הבית בישראל נמצאים במינוס כרוני בחשבון העו"ש ומתקשים "לגמור" את החודש, חשוב יותר מאי פעם לקבל הכוונה מקצועית מאנשי מקצוע מנוסים כדי לחסוך כסף לדירה, גם אם אתם גרים בשכירות ומתכננים להרחיב את המשפחה.

מאחר שניתן לקבל מהבנק משכנתא בגובה של עד 75% משווי הדירה (או עד 70% למשפרי דיור) עליכם לחשב את הסכום שעליכם להשיג לטובת ההון העצמי. בנק ישראל קבע כי זוגות צעירים וחסרי דיור העומדים בתנאים שנקבעו בחוק חייבים להשיג הון עצמי בשיעור של לפחות 25% משווי הדירה, לכן כדאי לכם לקבוע את ההון העצמי כיעד לחיסכון, וכאשר תצליחו לחסוך סכום זה הדרך שלכם לקבל משכנתא מהבנק תהיה קלה, נוחה ופשוטה יותר. בתוך כך, עליכם לזכור כי מחירי הדירות התייקרו מאוד בעשור האחרון, לכן יש לגייס הון עצמי בסכום גבוה יותר, ורק בעזרת היערכות פיננסית נכונה תוכלו להשיג את היעד.

לדוגמה: נניח ואתם מעוניינים לרכוש דירה בשווי 1 מיליון ₪, במקרה זה עליכם לגייס הון עצמי בגובה של 250,000 ₪, ואם הצלחתם לחסוך עד כה סכום של 150,000 ₪ כדאי להציב 100,000 ש"ח כיעד לחיסכון, והנה, כבר עכשיו תוכלו לראות כי החלום לרכוש דירה נמצא בהישג ידכם.

איך להתחיל לחסוך כסף לדירת החלומות? כיצד היועצים המנוסים ממליצים לכם לחסוך כסף לדירה? מתי כדאי להתחיל לחסוך כסף לטובת רכישת דירה? האם ניתן לחסוך כסף גם אם ההון העצמי שלכם עומד על 0? בואו נתחיל!

הצבת יעדים והתחלת החיסכון לדירה

כדי לחסוך לדירה עליכם להגדיר מטרות ויעדים, אך המציאות הפיננסית המורכבת והמאתגרת כיום משפיעה על היכולת שלכם לחסוך כסף בצד, על כן כדאי לפעול בדרך הבאה:

הגדרת הזמן הנכון להתחיל לחסוך כסף לדירה – יועצים פיננסיים תמיד ממליצים לחסוך כסך בצד, כבר מגיל צעיר, וכאשר אתם מעוניינים לרכוש דירה עליכם להתחיל לחסוך בשלב מוקדם של מערכת היחסית, בהנחה שאתם זוג צעיר, ועוד לפני שיהיה מאוחר מדי בגלל הרחבת המשפחה ולידת ילדים. כדאי להתחיל לחסוך כסף לדירה עוד לפני החתונה וההריונות, מאחר שבתקופה זו אפשר לעבוד גם בשתי עבודות במקביל כדי לצבור הון עצמי.

הצבת יעד לחיסכון – חשוב להגדיר נכון יעד לחיסכון כספי לצורך רכישת הדירה. הדרך הנכונה ביותר היא לבדוק מה השווי של דירת החלומות שברצונכם לרכוש, ואם אתם זוג צעיר או חסרי דיור, עליכם לגייס הון עצמי בגובה 25% לפחות, בהתאם להוראות בנק ישראל. לדוגמה, אם עלות הדירה היא 2,000,000 ₪ תוכלו לקבל אישור למשכנתא רק אם תגייסו הון עצמי בגובה של 500,000 ₪. הצבת היעד לחיסכון תסייע לכם להתנהל נכון מבחינה פיננסית ורק כך תוכלו להשיג את המטרה.

שינוי ההתנהלות הפיננסית – כדי לחסוך כסף להון עצמי למשכנתא יש לשנות את דפוסי ההתנהלות הפיננסית, בדגש על הרגלי הצריכה והקניות. אם אתם גרים בשכירות תוכלו לחפש נכס זול יותר או לשקול מגורים אצל ההורים, ובנוסף כדאי להכין טבלת אקסל לצורך מעקב אחר ההוצאות וההכנסות, לצמצם הוצאות שניתן לוותר עליהם, לצאת פחות למסעדות ובילויים, לדחות רכישת מוצרי חשמל יקרים, לוותר על חופשה יוקרתית בארץ או בחו"ל ועוד.

טיפים חשובים שיכולים לסייע לכם לחסוך כסף לדירה

יש שיטות שונות שיכולות לסייע לכם לחסוך כסף לדירת החלומות, וכל אחד יכול לבחור את הדרכים המתאימות והרלוונטיות ביותר עבורו.

פתיחת תוכנית חיסכון בבנק

הדרך הנכונה והמומלצת לחסוך כסף בצד היא באמצעות פתיחת תוכנית חיסכון בבנק. הבנקים המסחריים מציעים מגוון רחב של תוכניות חיסכון, וכדאי לבחור בתוכנית המבטיחה ריבית טובה, ואין להשאיר סתם כך את הכסף בחשבון העו"ש.

חיסכון במוצרים פיננסיים

בשוק החיסכון וההשקעות יש שלל מוצרים ומכשירים פיננסיים גמישים המתאימים לחיסכון לדירה, ולזוגות הצעירים כדאי לחסוך כסף דירה באמצעות קרן כספית, קרן השתלמות, פיקדון קצר מועד, מק"מ (מלווה קצר מועד) וכד'. את החיסכון לדירה כדאי להתחיל עוד לפני החתונה כאשר רק מתחילים לחשוב על דירת מגורים לזוג הצעיר.

חיסכון מגיל צעיר

אינכם חייבים להמתין עד החונה או לידת הילדים כדי לחסוך כסף בצד. אפשר להתחיל לחסותך בגיל צעיר, שקל לשקל, וכך כאשר תתכננו לרכוש דירה יהיה לכם הון עצמי המאפשר לכם לשלם מקדמה משמעותית לקבלן או למוכר, וכך תוכלו לקחת משכנתא קטנה יותר ותפחיתו סיכונים.

לקצץ הוצאות

הדרך הבטוחה לחסוך כסף היא קיצוץ בהוצאות החודשיות השוטפות והקבועות. כך לדוגמה, אם אתם מתכננים חתונה וברצונכם לרכוש דירה כדאי לתכנן חתונה קטנה וזולה יותר, אפשר לתכנן ירח דבש קצר ביעד אטרקטיבי וזול, וחשוב לחסוך בהוצאות הקבועות לכן כדאי לשפר את ההתנהלות הפיננסית ולהיות צרכנים חכמים ואחראים יותר.

לעבור לגור עם ההורים

לא מעט מהזוגות הצעירים מתקשים לעמוד בנטל דמי השכירות, אך כאשר רוצים לחסוך כסף להון עצמי כדי להגשים חלום, אחד מהפתרונות היעילים הוא לעבור לגור אצל ההורים, ככל שאפשר.

רכישת דירה להשקעה

אחד מהטיפים החשובים כיצד לחסוך כסף לדירה הוא לרכוש דירה להשקעה, וכך ניתן להשכיר את הנכס כדי לשלם את המשכנתא על הדירה ואם השכירות גבוהה מההחזר החודשי כדאי לשמור על ההפרש בתוכנית חיסכון. כאשר תהיה לכם דירה להשקעה תוכלו למנף את הנכס ולקחת כנגדו הלוואה לגיוס או להשלמת ההון העצמי, והנכס להשקעה יקרב אתכם לחלום רכישת הדירה.

למידע נוסף ולייעוץ מקצועי בנושא הון עצמי, פיננסים ומשכנתאות – אנא צרו קשר עם פריים משכנתאות!

תמונה של שחר כרמון מנכ"ל פריים משכנתאות

שחר כרמון מנכ"ל פריים משכנתאות

המייסד ומנכ”ל פריים משכנתאות, משנת 2006. אחד החלוצים של ענף ייעוץ המשכנתאות בארץ. בעל BA במנהל עסקים, מרצה בתחום המימון. מעבר לשעות העבודה אוהב לשחק כדורסל וסנובורד.
נראה לנו שהשתכנעתם

קראנו, הבנו, רוצים להתחיל בתהליך
לחצו על המוצר הרצוי

מאמרים נוספים