פרי פסו (דרגה שווה)

המושג פרי פסו מוכר בעולם המשכנתאות ומשמעותו דרגה שווה, כלומר יש אפשרות לשעבד נכס מקרקעין כמו דירת מגורים למספר נושים, בדרך כלל בנקים למשכנתאות. השעבוד על הנכס יכול להיות בדרגות שונות כמו דרגה ראשונה או דרגה שנייה, ויש גם דרגה שווה המכונה פרי פסו.

כך לדוגמה, אם לקחתם משכנתא ראשונה מבנק מסוים ומשכנתא בדרגה שנייה מבנק אחר (או מגוף מימון חוץ בנקאי), ואינכם מצליחים לעמוד בתשלומי ההחזר – הבנק הראשון יכול לפרוע את החוב באמצעות מימוש הנכס ורק בסיום שלב זה הבנק השני יוכל לפרוע את חובו מהיתרה שנותרה. אם נרשמה משכנתא פרי פסו, כלומר משכנתא בדרגה שווה, שני הבנקים יכולים לפרוע ביחד את החוב באמצעות מימוש הנכס, וכל גוף מימון יקבל את סכום המימון שהוא העניק לכם. במצב שבו מממשים את הנכס ושוויו נמוך מסכום ההלוואות שלקחתם מהבנקים למשכנתאות, סכום המכירה יחולק באופן שווה בין הבנקים ועליכם להשלים את היתרה כדי לסגור את החוב.

כמו כן, חשוב לציין כי בתהליך מיחזור משכנתא המתבצע בבנק אחר, הבנק השני חייב לקבל הסכמה מהבנק הראשון לרישום דרגה שנייה.

גורמים מלווים

כאשר לוקחים יותר ממשכנתא אחת על הנכס, משני גורמים מלווים שונים, הבנק הראשון ממנו לוקחים משכנתא ירשום הערת אזהרה או משכנתא בדרגה ראשונה בפועל. בתהליך רכישת נכס רושמים הערת אזהרה לטובת הבנק למשכנתאות ורק לאחר העברת הזכויות בנכס רושמים משכנתא בדרגה ראשונה. הגורם המלווה השני רושם משכנתא בדרגה שנייה, והבנקים מוכנים לאשר פרי פסו רק במקרים מסוימים, בדרך כלל במיחזור משכנתא חיצוני.

לגורם המלווה בדרגה ראשונה יש עדיפות בקבלת החוב לאחר מימוש הנכס המשועבד לטובתו, והגורם המלווה בדרגה שנייה יקבל עדיפות נמוכה, כלומר דרגה שנייה, לקבלת החוב שמגיע לו לאחר מימוש הנכס. לכן, מקובל בשוק המשכנתאות לדרוש מהלווה להשיג אישור פרי פסו מהבנק הראשון ממנו הוא לקח משכנתא, אך הבנק לא חייב לאשר את הבקשה.

חשוב לציין כי כל הלוואה חייבים להחזיר בזמן, והגופים המלווים מבטיחים את כספם באמצעות שעבוד הנכס כנגד המשכנתא. אם אינכם עומדים בתשלומי המשכנתא הגופים המלווים יכולים למכור את הדירה המשועבדת לטובתם ובהתאם לדרגה הם יחלקו בכספי המכירה של הנכס.

דוגמה להמחשת הנושא:

נניח ולקחתם משכנתא בסך 750,000 ₪ כדי לרכוש דירה בשווי מיליון ₪, ולאחר 10 החזרתם חלק משמעותי מהלוואת המשכנתא, ונותרה יתרה בסף 350,000 ש"ח. יש באפשרותכם לקחת משכנתא שנייה כנגד הנכס מגוף פיננסי אחר (בנק או גורם מלווה בשוק האשראי החוץ בנקאי), נניח בסכום של 150,000 ₪. בהנחה ששני הגורמים המלווים מאשרים את המשכנתא הנוספת, החוב יעלה ל-450,000 ₪, ובמצב של משכנתא פרי פסו שני הגורמים המלווים יחלקו בסכום שיתקבל ממימוש הנכס, בהתאם לסכום שכל אחד מהם העניק.

הקשר בין פרי פסו למיחזור משכנתא

רוב הלווים מכירים את המושג פרי פסו כאשר הם מעוניינים לבצע מחזור משכנתא. בתהליך מיחזור המשכנתא הכולל לקיחת הלוואה מבנק אחר, וכל עוד המשכנתא החדשה לא נרשמה על ידי הבנק השני, והבנק הראשון טרם קיבל את כספו, הבנק שהעניק את המשכנתא הראשונה ידרוש בטוחה לכספו לכן במקרים מסוימים עורכים משכנתא פרי פסו לתקופת זמן מוגבלת, עד הסדרת העניין. יחד עם זאת, בפועל הבנקים יסכימו לדרגה שווה רק במקרים שבהם אין אפשרות לנייד חלק מהמשכנתא לבנק אחר, לדוגמה אם ללווה יש מסלול זכאות ממשרד הבינוי והשיכון מאחר שאין אפשרות להעביר ולמחזר מסלול זה, לכן במיחזור של שאר המסלולים רושמים דרגה שווה ולא דרגה שנייה.

איך פריים משכנתאות ופיננסים יכולים לעזור?

היועצים המנוסים והמקצועיים של חברת פריים משכנתאות ופיננסים מתמחים בכל הקשור לעולם המשכנתאות, כולל משכנתא פרי פסו. בעזרת היועצים המנוסים גם אתם יכולים למזער סיכונים ולקחת משכנתא פרי פסו בתנאים נוחים ובהתאמה אישית ליכולת ההחזר ולמצבכם הפיננסי. יש לתכנן היטב משכנתא פרי פסו ולדאוג לכל האישורים הנדרשים, לכן חשוב לקבל ליווי מקצועי צמוד, במיוחד כאשר לוקחים משכנתא נוספת על הנכס ויש לשעבד את הדירה לטובת הגוף המלווה השני.

למידע נוסף ולשיחת ייעוץ בנושא משכנתאות ופרי פסו – אנא צרו קשר עם המומחים שלנו בפריים משכנתאות

תמונה של שחר כרמון מנכ"ל פריים משכנתאות

שחר כרמון מנכ"ל פריים משכנתאות

המייסד ומנכ”ל פריים משכנתאות, משנת 2006. אחד החלוצים של ענף ייעוץ המשכנתאות בארץ. בעל BA במנהל עסקים, מרצה בתחום המימון. מעבר לשעות העבודה אוהב לשחק כדורסל וסנובורד.
נראה לנו שהשתכנעתם

קראנו, הבנו, רוצים להתחיל בתהליך
לחצו על המוצר הרצוי

מאמרים נוספים