משכנתא לעולים חדשים

עולים חדשים בעלי תעודת עולה בתוקף נחשבים כחסרי דירה והם עשויים להיות זכאים לסיוע משתלם ברכישת דירת מגורים, לתקופה של עד 15 שנים מיום עלייתם למדינת ישראל. קבלת הסיוע לרכישת דירה מותנה בהצגת תעודת זכאות בתוקף שהופקה על ידי משרד הבינוי והשיכון ועל ידי המשרד לקליטת עלייה.

כדאי לדעת כי המדינה מגדירה משפחת עולים את כל מי שמופיע בתעודת עולה אחת ועונה לאחת מההגדרות הבאות:

  • זוג עולים עם או בלי ילדים.
  • עולה הנשוי לאזרח ותיק (או אזרחית ותיקה) ויש להם ילד שנולד בחו"ל בתאריך שקודם לתאריך בו התקבל מעמד העולה.
  • עולה יחיד עם ילד אחד לפחות כאשר בן זוגו לא עלה ארצה, או שהעולה חי עם אדם ידוע בציבור או שהילד שלו מעל גיל 21.

הניקוד שמשפחת עולים יכולה לצבור מושפע משני מרכיבים עיקריים: ותק העולה בארץ ומספר הילדים שיש לו. לכן, כאשר בודקים מהי משכנתא לעולים חדשים והאם היא משתלמת יש להתייחס להטבות שמדינת ישראל מציעה לעולים חדשים, המדינה למעשה מציעה הטבות שונות לעולים המעוניינים לקחת משכנתא ולרכוש דירת מגורים בישראל, וההטבות משתנות בהתאם לנקודות הזכאות וקריטריונים שנקבעו.

מה המדינה מעניקה לעולים חדשים המעוניינים לרכוש דירה?

עולים חדשים, עם או בלי ילדים, זכאים להטבות מהמדינה בעת רכישת דירת מגורים. גובה המשכנתא לעולים זכאים חסרי דירה מחושב לפי שיטת הניקוד של משרד הבינוי והשיכון, וככל שהניקוד המצטבר של העולים גבוה יותר כך הם יכולים לקבל סכום משכנתא גבוה יותר. זו הטבה משתלמת שכדאי לנצל, אך תמיד כדאי להשוות את התנאים במסלול משכנתא לעולים חדשים לתנאים של משכנתא רגילה, וזאת בגלל התחרות הגבוהה בענף המשכנתאות.

כדאי לדעת כי הסיוע לעולים חדשים מטעם המדינה מורכב מהלוואה צמודת מדד בריבית קבועה, העולים החדשים יכולים לקחת משכנתא לתקופה של 20, 25 או 30 שנים, והעולים נהנים מתנאי החזר מועדפים. גובה ותנאי הסיוע של המדינה מושפעים ממצבו האישי של העולה החדש וממיקום הדירה שברצונו לרכוש.

היתרונות של משכנתא בתנאי זכאות לעולים באים לידי ביטוי בריבית נוחה ומועדפת, באפשרות לפרוע את המשכנתא בפירעון מוקדם ללא עמלת היוון (העמלה הגבוהה ביותר בעת פירעון משכנתא), ובתעריף מיוחד לחיוב בגין דמי הטיפול באשראי ובביטחונות.

כדי לקבל סיוע לעולים חדשים יש להוציא תעודת זכאות הכוללת את פירוט רמת הסיוע ותנאיו, את תעודת הזכאות ניתן להפיק באמצעות האתר של משרד הבינוי והשיכון. יש אפשרות להגיש בקשה מקוונת, חשוב לצרף לבקשה מסמכים מזהים ומסמכים נלווים על פי דרישה כגון: תעודת עולה בתוקף, תעודת נישואין, שירות בצבא אם יש, מסמכי לידה של הילדים ועוד. ראוי לציין כי תעודת הזכאות מונפקת לתקופה של שנה בלבד, התעודה כוללת את שמות בני משפחת העולם הצפויים להתגורר בדירה.

חישוב משכנתא לעולים חדשים

כאמור, יש פרמטרים שונים המשפיעים על תנאי הזכאות והניקוד של עולים חדשים. שיטת הניקוד לחישוב הזכאות של משרד הבינוי והשיכון מתייחסת לשני רכיבים עיקריים – ותק העולה בארץ ומספר הילדים. כך לדוגמה, עולה שרק עלה לישראל ואין לו עדיין שנת ותק אחת יקבל 30 נקודות זיכוי, בעוד עולה עם ותק של שנה בארץ יקבל 250 נקודות, עולה עם שנתיים ותק יקבל 300 נקודות, ועולה עם ותק של 5 שנים זכאי ל-450 נקודות, וכל שנה נוספת מעניקה 50 נקודות זיכוי נוספות.

אם יש לעולה החדש ילד אחד הוא זכאי ל-360 נקודות, 2 ילדים מקנים 500 נקודות, 3 ילדים מקנים 650 נקודות, 4 ילדים מקנים 800 נקודות וכך הלאה.

כל משפחת עולים העומדת בתנאי הזכאות מקבלת תוספת קבועה של 730 נקודות, בנוסף לניקוד המצטבר על ותק ומספר ילדים. עולים הנמצאים בארץ בשנתם הראשונה יקבלו לא פחות מ-1,700 נקודות, ומהשנה ה-2 ואילך העולים יקבלו לא פחות מ-1,800 נקודות. משפחות עולים עם ותק של 5 שנים ומעלה זכאיות לתוספת משכנתא בגובה הנקבע לפי מספר השנים ממועד קבלת מעמד עולה, התוספת מוענקת בתנאי הלוואה בריבית של 3% לתקופה של 28 שנים.

מומלץ לבדוק ולחשב את נקודות הזיכוי בעזרת המחשבון הייעודי באתר של משרד הבינוי והשיכון, לחצו למחשבון. מאחר ורוב העולים החדשים לא שולטים עדיין בשפה העברית מומלץ להיעזר ביועצי משכנתא מנוסים כדי לחשב את הזכאות ולקחת משכנתא בתנאים מועדפים.

תנאי הלוואה לעולים זכאים

  • רוכשי דירה חדשה מקבלן יכולים לקבל סיוע כל עוד לא חלפו 3 שנים ממועד החתימה על חוזה הרכישה וטרם שולמה תמורה מלאה לקבלן.
  • רוכשי דירה יד 2 יקבלו סיוע אם טרם חלפה שנה ממועד החתימה על החוזה וכל עוד הם לא שילמו תמורת הנכס במלואו, ובתנאי שהסכום לא עולה על יתרת החוב למוכר.
  • הסכום הכללי של המשכנתא לעולים, כולל משכנתא משלימה, לא יהיה גבוה מ-95% ממחיר הדירה. באזורי עדיפות לאומית הסכום לא יעלה על 98% ממחיר הנכס, ועולים מאתיופיה יכולים לקבל סכום של עד 99% ממחיר הנכס.
  • הריבית למשכנתא בתנאי זכאות לעולים תהיה 0.5% פחות מהריבית הממוצעת על הלוואות צמודות למדד של הבנקים למשכנתאות, ולא יותר מ-3%.
  • העולים יכולים לבחור את תקופת ההחזר עד 30 שנים.
  • עולים הרוכשים דירה באזורי עדיפות לאומית יכולים לקבל תוספת למשכנתא ל 4.5% ל-20 שנים.

מה ההטבות ותנאי הזכאות לעולה יחיד

עולים רבים מגיעים לארץ ישראל לבד, המעמד שלהם מוגדר כעולה יחיד. המדינה מעוניינת לעודד יחידים לעלות ארצה, לכן היא מציעה הטבות משתלמות לעולים יחידים המעוניינים לרכוש דירת מגורים ראשונה. תקרה הניקוד לעולה יחיד היא 1,690.

הניקוד לעולה יחיד מעל גיל 21 מושפע משנות הוותק שלו בישראל, ועולה יחיד בטווח הגילים 45-21 יקבל תוספת קבועה של 600 נקודות, ומעל גיל 45 הוא יקבל תוספת של 400 נקודות. בנוסף, אם הוא בעל ותק של 8 שנים הוא יכול לקבל תוספת למשכנתא בסכום של 10,895 ₪ כהלוואה בתנאי הריבית לזכאי משרד הבינוי והשיכון.

איך פריים משכנתאות יכולה לסייע?

המומחים של פריים משכנתאות בעלי קשרים עם הגופים הרלוונטיים, הם מסייעים לעולים החדשים לקחת משכנתא בתנאים מועדפים. למומחים של פריים ניסיון רב שנים, הכרות עם הבנקים והם מלווים את העולה החדש לכל אורך הדרך ומסייעים לו לרכוש דירה ולקחת משכנתא בתנאים מועדפים, ולנצל את ההטבות והמענקים מטעם המדינה.

שחר כרמון מנכ"ל פריים משכנתאות

שחר כרמון מנכ"ל פריים משכנתאות

המייסד ומנכ”ל פריים משכנתאות, משנת 2006. אחד החלוצים של ענף ייעוץ המשכנתאות בארץ. בעל BA במנהל עסקים, מרצה בתחום המימון. מעבר לשעות העבודה אוהב לשחק כדורסל וסנובורד.
נראה לנו שהשתכנעתם

קראנו, הבנו, רוצים להתחיל בתהליך
לחצו על המוצר הרצוי

מאמרים נוספים
בודק...