דוח עיון רשם המשכונות

רשם המשכונות הוא הגוף האחראי מטעם משרד המשפטים לנהל את מאגר המשכונות על פי דין. הרשם מנהל מאגר מידע הכולל הודעות על רישום משכון, שינוי פרטי המשכון, ביטול או הארכת תקופת המשכון ופרטים שונים לגבי החייבים, הנושים והנכסים הממושכנים.

כדאי לדעת שהמעמד של רשם המשכונות הוסדר רק בשנת 1994, למרות קיומו של חוק המשכון עוד בשנת 1967. תקנות המשכון (סדרי רישום ועיון) נקבעו ב-1994 והן הסדירו את המערכת הארצית לצורך רישום משכון. יש חמש לשכות בפריסה ארצית, ובחודש אפריל 1994 הוקם מאגר מידע ממוחשב.

החל מ-2007 הציבור יכול לעיין באופן מקוון במאגר רישומי המשכונות של כלי רכב ונכסים. לכן, אם בעבר הלא רחוק כל אדם שהיה מעוניין לברר מידע על קיומו של משכון בעת רכישת נכס כמו דירה, נאלץ להגיע פיסית ללשכת הרשם, כיום אפשר לקבל דוח עיון רשם המשכונות באופן מקוון ובאמצעות האתר של הרשם, הדוח מופק עם חתימה אלקטרונית של הרשם ומהווה אסמכתא רשמית.

איך להגיש בקשת עיון במשכון?

משכון הוא אמצעי חוקי העומד לזכותם של נושים שונים, הוא נועד להבטיח פירעון חובות. רישום משכון על נכס מסוים מאפשר לנושה לממש את המשכון אם החוב אינו מסולק כדין. לאחר רישום משכון על נכס מסוים חלה מגבלה מבחינת יכולת השימוש בנכס הממושכן.

אם ברצונכם לבדוק האם קיים משכון פעיל על נכס מסוים שאתם מעוניינים לרכוש, באפשרותכם לעשות את הבדיקה במאגר הממוחשב של רשם המשכונות. יש להשלים רישום חד פעמי בשירות ההזדהות הממשלתית על מנת לקבל גישה לעיון במאגר של הרשם, ההרשמה באתר זה אינה כרוכה בתשלום. כדי להפיק דוח עיון במשכון דרך המאגר הממוחשב של הרשם יש לשלם אגרה בסך 11 ₪, את האגרה משלמים באמצעות שירות התשלומים הממשלתי. תשלום האגרה הכרחי כאשר מבצעים בקשת עיון מקוונת, ניתן לבצע גם עיון בשעבוד הרשום לחובת חברות. כדאי לדעת כי אם אתם מחליטים להגיע ללשכת הרשם כדי לעיין במאגר עליכם לשלם עבור השירות סך של 32 ₪, את התשלום ניתן לבצע בדואר או בלשכה עצמה.

לאחר תשלום האגרה עליכם לגלוש לאתר של הרשם (משרד המשפטים), לבחור בסוג השירות המבוקש, ולענייננו עליכם לבחור באפשרות "עיון במשכון" וכך נכנסים למערכת המקוונת והממוחשבת. בשלב הבא עליכם את סוג הזיהוי המבוקש, אם אתם מחפשים מידע על חייב/בעל הנכס יש להקליד את תעודת הזהות שלו. בשלב הבא יש למלא את הטופס המקוון ובהתאם לצורך לצרף מסמכים על פי דרישה.
ניתן לעיין במשכונות פעילים ולא פעילים. עיון בנוסח של המשכונות שבוטלו יציג בפניכם תוצאות הכוללות רק משכונות מבוטלים מהשנתיים האחרונות. יש לבחור את סוג הפלט המבוקש, להקליד דואר אלקטרוני אליו המידע יישלח, ללחוץ על כפתור אישור ומעבר לתשלום, לשלם באמצעות כרטיס אשראי.

יודגש כי חובה על כל אדם המתכנן לרכוש דירה לבצע עיון במשכון, גם אם לא זקוקים למשכנתא כדי לרכוש את הנכס. הדוח רלוונטי עבורכם ויכול לסייע לכם להימנע מצרות צרורות אם הדירה ממושכנת לטובת בנק או גוף אחר. אם הבנק יחליט לממש את המשכון אתם חשופים לתרחיש אימים בו תאבדו את הנכס שרכשתם במיטב כספכם.

עיון במשכון בלשכת רשם המשכונות

יש אפשרות לעיין במאגר המשכונות של הרשם בלשכות השונות. יש חמש לשכות של הרשם בהן הציבור הרחב יכול לקבל שירות – תל אביב, ירושלים, חיפה, באר שבע ונוף הגליל, כל הלשכות נגישות ומצוידות בציוד עזר לאנשים עם מוגבלות.

לשכות הרשם פתוחות לקבלת קהל בימים א', ד' בלבד, בין השעות 12:30-08:30. יש לזמן תור מראש באתר על מנת לקבל שירות בכל הלשכות. ניתן להפקיד בתיבת השירות בלשכה של הרשם בקשות שונות לביצוע. תיבת השירות להפקדת הבקשות זמינה בימים א'-ה', בין השעות 19:00-08:30. בערבי חג וחול המועד אין קבלת קהל בכל הלשכות של רשם המשכונות.

מידע עדכני על לשכות הרשם

לשכה

כתובת

תיאור

ירושלים

רחוב ירמיהו 39, מגדלי הבירה, בניין 1, קומה 10, מיקוד 9446722, ירושליםהמשרד ממוקם במגדלי הבירה, בפינת רחוב ירמיהו ורחוב הצבי, בסמוך לכביש הגישה לתחנה המרכזית. ניתן להחנות את הרכב בחניון המגדלים.
תל אביב

רחוב השלושה 2, תל אביב-יפוהמשרד ממוקם ברחוב השלושה 2, קומה 4 בבית מוסקוביץ. ניתן להחנות בחניון ABC, ויש לצאת מהלובי לרחוב השלושה כדי להיכנס לבניין של משרד המשפטים.
חיפה

שדרות הפלי"ם 15, חיפה
המשרד ממוקם בקריית הממשלה בבניין ב' (בניין הטיל). ניתן להחנות את הרכב בחניון של הבניין או בחניון ברחוב נתנזון.
באר שבע

קרן היסוד 4, באר שבע
המשרד ממוקם בבית קרסו, רחוב קרן היסוד 4, פינת בן צבי. המשרד נמצא במרחק קצר מתחנת רכבת מרכז ומהתחנה המרכזית. ניתן להחנות את הרכב בחניון של קריית הממשלה.
נוף הגליל (נצרת)שדרות המלאכה 3, נוף הגליל (נצרת עילית)המשרד ממוקם בלב העסקים, בניין 2, רחוב המלאכה 3. ניתן להחנות את הרכב בחניון המקורה של הבניין.

איך פריים משכנתאות יכולה לסייע לכם?

לפני רכישת נכס כמו דירה או כל נכס אחר, חשוב לבצע בדיקה במאגר הממוחשב של רשם המשכונות. אין לוותר על הבדיקה לפני רכישת נכס מסוים. כאמור, ניתן למלא טופס עיון במשכון באתר המקוון של משרד המשפטים, יחד עם זאת רבים מתקשים עם המערכת הממוחשבת והמקוונת, לכן אנשי המקצוע המנוסים של משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות' עומדים לשירותכם. נשמח לסייע לכם לבצע את הבדיקה במאגר הממוחשב של הרשם, זהו צעד חשוב וקריטי בדרך שלכם ללקיחת משכנתא ורכישת דירת מגורים.

 

שחר כרמון מנכ"ל פריים משכנתאות

שחר כרמון מנכ"ל פריים משכנתאות

המייסד ומנכ”ל פריים משכנתאות, משנת 2006. אחד החלוצים של ענף ייעוץ המשכנתאות בארץ. בעל BA במנהל עסקים, מרצה בתחום המימון. מעבר לשעות העבודה אוהב לשחק כדורסל וסנובורד.
נראה לנו שהשתכנעתם

קראנו, הבנו, רוצים להתחיל בתהליך
לחצו על המוצר הרצוי

מאמרים נוספים
בודק...